Bloei Boek

Wat?

Het Bloei Boek is een boekje dat ieder kind dat bij ons in begeleiding is meekrijgt en mag houden. Bij de start van de begeleiding is het boekje leeg. ‘Wat is er dan zo bijzonder aan dat boekje?’, zul je je misschien afvragen. Dat zullen wij proberen uit te leggen.  

De missie van Buro Bloei is: ‘Talentontwikkeling voor alle kinderen’ en het Bloei Boek helpt ons om deze missie in de praktijk te brengen. Wij zetten de doelen van het Bloei Boek even op een rijtje: 

Waarom?

  1. Talenten kunnen worden benoemd
    Wanneer je talenten van kinderen wilt aanspreken en versterken is het belangrijk dat je deze talenten concreet benoemt. Dit zullen wij dan ook doen, iedere keer wanneer het kind bij ons is. Er gaat altijd iets goed en daar mag je als kind best trots op zijn. Natuurlijk kijken we ook naar de dingen die nog beter kunnen. Dan hebben we iets om samen aan te werken. 
  2. Schrijven is gezond! 
    Soms is het makkelijker om je gevoelens en gedachten op te schrijven, dan ze te vertellen. Bovendien kun je soms op onverwachte momenten op ideeën, of vragen komen, of heb je gewoon zomaar ineens zin om iets te vertellen. In het Bloei Boek kunnen al deze dingen worden opgeschreven. Voor jezelf, of juist omdat je wil dat iemand anders het leest. Op deze manier kan Buro Bloei altijd een luisterend oor bieden. Bovendien is door veel onderzoek aangetoond dat schrijven helpt bij het verwerken en uiten van emoties[1]. Schrijven is dus hartstikke goed en nog leuk ook, in zo’n mooi boekje! 
  3. Communicatie tussen het kind, de ouders, de school en Buro Bloei
    Wanneer we samen gaan werken aan het versterken van het talent, is het belangrijk dat we allemaal goed met elkaar in gesprek blijven. Het is niet altijd mogelijk om altijd met z’n allen bij elkaar te zitten. Daar kan het Bloei Boek een handige oplossing voor zijn. Iedereen die iets belangrijks te vertellen heeft, kan dit in het boekje noteren. Het kind zorgt ervoor dat iedereen dit kan lezen door het boekje steeds heen en weer te nemen van thuis, naar school en Buro Bloei. Een heel belangrijke taak dus, voor het kind!  
  4. ‘Journaling’ 
    We gebruiken (zeker bij de tieners) het Bloei Boek ook vaak als een soort dagboek, om per dag bijvoorbeeld te noteren: wat er goed ging, wat fijn was, waar je dankbaar voor bent, wat je doel voor de dag is. We vertellen je hier in de praktijk graag meer over! 

[1] Zie onder andere: 

Pennebaker, J.W. (1997). Health effects of the expression (and non-expression) of emotions through writing. In A. Vingerhoets, F. van Bussel, & J. Boelhouwer (Eds.), (pp. 267-278). Tilburg:Tilburg University Press.The (non)expression of emotions in health and disease