Boos!
Ieder kind wordt weleens boos. Bijvoorbeeld omdat iets niet lukt, je kind iets niet eerlijk vindt, omdat iemand iets doet wat niet mag of omdat dingen anders gaan dan dat je kind had verwacht. Kinderen kunnen boos worden op zichzelf of op een ander. Meestal gaat de boosheid alweer snel over en kan het kind prima omschakelen naar waar het mee bezig was. Sommige kinderen worden snel en vaak boos, kunnen héél boos worden en kunnen de boosheid maar moeilijk loslaten. Veel kinderen hebben hier zelf ook last van en voelen zich er later verdrietig over.
In de praktijk krijgen wij veel vragen van ouders over boosheid. Waar komt deze boosheid vandaan en hoe kunnen wij ons kind hierbij helpen? In dit blog geven we antwoorden op deze vragen en geven we tips, hoe je je kind helpt zijn gevoelens op een rustige manier te uiten.
Waarom worden mensen boos?
Als je boos bent, betekent het eigenlijk dat je teleurgesteld bent, pijn hebt, verdrietig bent of bijvoorbeeld gekwetst. Ook kan er bijvoorbeeld onzekerheid of angst aan ten grondslag liggen. Door boos te worden laat je merken dat iemand te ver is gegaan en je geeft je grenzen er duidelijk mee aan. Boosheid is dus nuttig!
Wanneer is boos zijn een probleem?
De boosheid wordt pas een probleem als je niets doet met de gevoelens die eronder liggen. Als je kind zijn gevoelens niet eerlijk uit en de dingen die hem of haar verdriet doen niet veranderen, blijft het kind geïrriteerd. Hij of zij houdt een soort van milde boosheid die zich weer aanvult met nieuwe irritaties of dingen die het niet leuk vindt. Al deze gevoelens bouwen zich op als een soort vulkaan die op uitbarsten staat. Op een gegeven moment barst de vulkaan en dan lijkt het net alsof je kind extreem boos is om niets en hij of zij geen controle meer heeft over de dingen die het zegt of doet.
Wat kan jij als ouder doen om je kind te helpen zijn gevoelens op een rustige manier te uiten?
Ø Erken en benoem de gevoelens van je kind: Door de gevoelens van je kind te benoemen, laat je weten dat zijn gevoelens er mogen zijn en geef je hem erkenning. Hij voelt zich gezien en gehoord. Zeg bijvoorbeeld ‘ik zie dat je er erg boos om bent. Het is ook jammer dat je niet bent uitgenodigd voor het kinderfeestje. Ik kan me voorstellen dat je daar teleurgesteld over bent’. Je kind leert zo zijn gevoelens beter kennen en onder woorden te brengen.
Ø Bespreek op een rustig moment wat je kind fijn vindt om te doen als hij boos wordt: Wil hij het liefste even een boekje lezen of een rustig plekje opzoeken? Of wil hij even rondrennen in de tuin of een muziekje luisteren? Als je kind kan doen wat hij fijn vindt, zal het eerder rustig worden. Zodra het kind is gekalmeerd kan je het gesprek met je kind aangaan over wat hem dwars zit.
Ø Ga pas het gesprek aan als je kind (weer) rustig is: Het heeft geen zin om met je kind in gesprek te gaan als het zo boos is, want daar is gewoonweg geen ‘ruimte’ voor. Wacht tot je kind is afgekoeld om samen in gesprek te gaan.
Ø Probeer de boosheid te voorkomen: Door rekening te houden met wat het kind lastig vindt kan je soms de boosheid voor zijn. Als je kind het bijvoorbeeld lastig vindt om met teleurstellingen om te gaan is het fijn als je begripvol bent en erkenning geeft. Voelt je kind zich snel aangesproken of ‘aangevallen’, maak in je ‘feedback’ dan onderscheid tussen persoon en gedrag. Zeg bijvoorbeeld ‘wat jij doet, vind ik niet lief’ in plaats van ‘jij bent niet lief’. Als het kind moeilijk om kan gaan met veranderingen, bereid het dan goed voor zodat het kind weet wat hij kan verwachten.
Ø Geef het goede voorbeeld: Hoe uit jij als ouder je boosheid? Ga je schreeuwen, vloeken en loop je tierend door het huis? Of blijf je rustig en kalm en geef je duidelijk aan wat je niet leuk vindt of wat je dwars zit? Wees je bewust van het voorbeeld dat je geeft. Goed voorbeeld, doet goed volgen!
Wil jij je kind leren anders om te gaan met zijn boosheid? Dat kan bij ons in de praktijk!
In de ‘Bloei Les – Boos’ leren kinderen (6-12 jaar) in vijf individuele begeleidingssessies weer grip op hun emoties te krijgen middels een positieve en oplossingsgerichte benadering.
Neem contact met ons op voor een kosteloze en vrijblijvende kennismaking.